Total ägandekostnad för påkörningsskydd: stålbarriärer jämfört med polymerbarriärer

När man utvärderar stötskydd är den första frågan oftast: ”Hur mycket per meter?” Men inköpspriset i sig säger inte allt. Den verkliga kostnaden fastställs efter installationen, när barriären börjar fylla sin funktion. Varje stöt, varje reparation och varje timmes driftstopp bidrar till den totala ägandekostnaden (TCO). 

Denna jämförelse tittar på två vanliga barriärtyper som används inom logistik och tillverkning, stålbarriärer och deras motsvarigheter i polymer. Båda kan fylla en funktion, men de presterar, åldras och kostar mycket olika över tid. Jämförelsen täcker skillnaderna över en femårsperiod med fokus på initialt inköp samt underhåll och reparation av barriären. Eftersom kostnaderna för driftstopp och fordonsreparationer kan variera kraftigt har de utelämnats. 

Initialt inköpspris 

Stålbarriärer har vanligtvis en lägre initialkostnad. Polymersystem kräver en högre initialinvestering. Men det är också här som stålets kostnadsfördelar vanligtvis upphör. När barriärerna utsätts för verkliga stötar i trafikerade miljöer blir långsiktig prestanda den avgörande faktorn.

Påverkan på prestanda 

En barriärs verkliga värde definieras av hur den hanterar stötenergi. Stålbarriärer är i allmänhet styva. Vid en kollision överförs energin via stolpar och förankringar direkt till betonggolvet. Barriären deformeras, golvet absorberar kraften och båda kräver ofta åtgärder efter kraftiga kollisioner. Efter svåra kollisioner krävs ofta reparationer. 

De flesta stålbarriärer som används i industriella miljöer är inte prestandaklassade. Även om de kan likna motorvägsbarriärer, testas eller certifieras de sällan för industriella kollisionsscenarier. Detta innebär att deras beteende vid en kollision inte kan garanteras. Polymerbarriärer är konstruerade för att böjas och absorbera energi genom hela sin struktur. Stolparna böjs, skenorna avlänkas och systemet återgår till sin ursprungliga form. Detta minskar kraften som överförs till förankringar och betong, vilket bidrar till att bevara golvet över tid. 

Denna flexibilitet gör att många kollisioner som skulle kräva reparationer inte längre behöver repareras. I livliga anläggningar där nära ögat-situationer och lätta kollisioner inträffar ofta blir skillnaden snabbt märkbar. 

Polymerbarriärer från välrenommerade tillverkare testas också enligt erkända standarder som PAS 13, ANSI MH 31.3 eller UNI/TS 11886-1. Detta ger förutsägbar prestanda och förtroende för att systemet kommer att fungera som avsett när det behövs.

 

Kollisionstest som visar ett fordon som kolliderar med ett skydd av polymerbarriär i en kontrollerad miljö.

Golvskydd och reparation 

Varje barriär är beroende av det golv den är förankrad i. Upprepade stötar mot styva stålbarriärer kan leda till:

  • Förlängning eller utdragning av förankringen
  • Avflagning eller sprickbildning runt basplattorna
  • Konfel, där förankringarna river ut en stor del av betongen vid stötar
  • Kostsamma omborrningar eller lagningar

Polymersystem utövar betydligt lägre toppbelastningar på golvet. Att skydda golvet är också ett krav i erkända praxisregler för barriärtestning. Förankringarna fungerar som pivåer snarare än hårda stopp, vilket hjälper till att hålla omgivande betong intakt.

Under fem år kan enbart undvikandet av golvreparationer innebära betydande besparingar. När indirekta kostnader inkluderas, såsom stängning av gångar eller produktionsstopp under reparationer, ökar den totala kostnaden snabbt. 

Gångväg för fotgängare skyddad av säkerhetsbarriärer av polymer i en industrianläggning

Kostnader för underhåll och reparation av påkörningsskydd

Enligt våra egna observationer av polymera rackändskydd i en livlig logistikanläggning utsattes 20 sektioner för 61 stötar under 127 dagar. Många av stötarna var mindre, men fem var så kraftiga att en stålbarriär sannolikt skulle ha behövt bytas ut. Extrapolerat till en 100 meter lång installation motsvarar detta ungefär 30 kraftiga stötar per år, medan polymerbarriärerna fortsatte att fungera som avsett. 

Stålbarriärer skadas ofta så att de blir obrukbara efter en enda måttlig kollision. Reparationer är vanligtvis mer komplexa och tidskrävande, och demontering av deformerat stål medför säkerhetsrisker under underhållet.  Jämfört med detta är polymerbarriärer konstruerade för att tåla upprepade kollisioner över tid och gör det möjligt att byta ut skadade komponenter snabbt och säkert. 

Modulära polymersystem möjliggör snabbare och säkrare byte på komponentnivå. Stålbarriärer kräver också regelbundet underhåll, inklusive:

  • Momentkontroller var 6 till 12 månader
  • Bättringsmålning eller ommålning var 2 till 3 år 

Skador på fordon 

När en stel stålbarriär får en tre tons gaffeltruck att stanna tvärt är det vanligt att gafflar, hjul, styrning eller hydraulik skadas. Reparationer är dyra och driftstopp ökar ytterligare påverkan på verksamheten. 

Genom att absorbera energi minskar polymerbarriärer återstötningskrafterna och hjälper till att förhindra sekundära skador på fordonet. Med tiden leder minskat slitage och färre incidenter till lägre underhållskostnader och färre störningar. 

Driftstopp och störningar

Varje timme som en gång är stängd eller en produktionslinje är stoppad för reparation av barriären är tid då driften går långsammare eller stannar upp. Kostnaden begränsas sällan till själva barriären.

Allvarliga stötar mot stålbarriärer kräver ofta isolering, inspektion och betongreparationer. Även korta reparationer kan göra ett område oanvändbart, medan betongreparationer ofta tar flera dagar. Dessa störningar kan snabbt överstiga den ursprungliga inköpskostnaden för barriärsystemet. Polymerbarriärer böjs och återgår till sitt ursprungliga läge, vilket ofta endast kräver en visuell inspektion eller byte av mindre komponenter. I många fall kan området åter tas i bruk inom några minuter. 

  Diagram som jämför den totala ägandekostnaden för stål- och polymerbarriärer över fem år

Viktiga slutsatser från jämförelsen 

Det verkliga beslutet handlar inte om material. Det handlar om hur varje system hanterar stötenergi. Stålbarriärer överför den till golvet och fordonet, medan polymerbarriärer absorberar och kontrollerar den. 

Styva stålbarriärer har använts inom industrin i årtionden, men i miljöer med hög trafik är deras dolda kostnader betydande. Golvreparationer, fordonsskador, ommålning och driftstopp ackumuleras, även innan man tar hänsyn till personskador. 

Moderna polymerbarriärer betalar snabbt tillbaka investeringen, ofta inom de första 18 till 24 månaderna, och fortsätter att ge besparingar år efter år.

Stålbarriärer definierar utrymmet.
Polymerbarriärer skyddar produktiviteten. 

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Påkörningsskydd

Upptäck fördelarna med golvbarriärer

Välkommen till den främsta säkerhetsinnovationen med vårt mångsidiga påkörningsskyddssystem. Anvä...

X-protect påkörningsskydd har genomgått omfattande tester för att säkerställa dess prestanda

På Axelents toppmoderna testanläggning har X-Protect genomgått omfattande tester för att säkerstä...

Axelent X-Protect - Ett hållbart påkörningsskydd

Axelent jobbar ständigt och aktivt med att bidra till de globala hållbarhetsmålen. Vårt fokus på...

Fördelarna med Axelents påkörningsskydd X-protect

X-Protect är Axelents serie av modulbaserade påkörningsskydd och är det senaste tillskottet av sk...

Axelent Safety Book - Let's Talk Safety

Säkerhetsstandarder är komplexa - men att förstå dem behöver inte vara det.

Vår nya podcast delar upp viktiga ämnen i korta, lättillgängliga avsnitt som baseras på verkliga säkerhetsutmaningar. Oavsett om du pendlar, arbetar praktiskt eller bara vill hålla dig uppdaterad - det här är säkerhetskunskap som passar din dag.