Från en vanlig tillverkare till ett välkänt varumärke

Det var en gång ett företag i småländska Hillerstorp som tillverkade nätväggar. Det var de inte ensamma om. Och alla var duktiga på sitt sätt, men produkten var i stort sett densamma de olika företagen emellan. Det gjorde att kunden inte alltid var helt säker på vem man skulle välja eller varför. Inte helt sällan valde man därför det billigaste alternativet.

Företaget i Hillerstorp kände att detta nog i längden inte skulle hålla. Om allt bara handlade om ett lågt pris, skulle det innebära att alla fick jobba mer, tjäna mindre, samtidigt som man levde med vetskapen om att det kunde dyka upp någon annan leverantör som kunden fann ”ännu billigare”. Denna verklighet var inget som lockade detta företaget. Från denna dag slutade företaget att sälja nätväggar och började istället att sälja snabbt levererade nätväggar av hög kvalitet.

1999 byttes den gamla logotypen ut mot två pilar, som tillsammans bildar ett X. Syftet var att symbolisera snabbheten i hanteringen av allt ifrån inkommande ordrar och förfrågningar till färdiga utleveranser. Typsnittet i loggan skulle vara kursivt för att förstärka känslan av fart och rörelse, och färgkombinationen svart och gult kommunicerar aktsamhet och uppmärksamhet.

Läs historien om Axelent i vår bok  “Om hur ett X kan erövra en hel värld” här!

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Om Axelent

28 sep 2020 • Om Axelent, Movie

30 years of safety – Bokrelease och personalevent

1990 grundades Axelent och för att fira vår fantastiska resa har vi tillsammans med vår partner G...

12 aug 2020 • Om Axelent, Vi är Axelent, Movie

Axelent arrangerar cykelvasan på hemmaplan i år

Totalt är det 20 personer anmälda som ska cykla hemmavasan med Axelent på lördag i Hillerstorp. D...

19 mar 2020 • Om Axelent, Movie, Vi är Axelent

Möt Dejan Elezovic, produktionschef på Axelent

Är det möjligt att fortfarande brinna för sitt jobb efter 25 år inom samma företag? Ja – det är v...

11 nov 2019 • Om Axelent, Movie, Vi är Axelent

Möt Daniel Maxwell, Specification Sales Manager

Kommunikationsförmåga, mångsidighet och uthållighet är nycklarna till att lyckas som Specificatio...