Vad innebär uppdateringarna av EN 528 och EN 619 för industrin?
Vikten av tidig, systematisk och detaljerad riskbedömning framhävs av de nya standarderna, liksom systematisk verifiering och validering av de säkerhetsåtgärder som vidtagits. Tydliga och strikta regler fastställs gällande säkerhetsskydd (nätväggar), övervakning av dörrar och närvaroavkänning inne i riskområden. EN 528 fokuserar också på driftlägen och säkra ändringar från ett läge till ett annat.
Den nya EN 619 kommer att introducera ett ”områdeskoncept” som delar upp transportsystem i offentliga- och trafikområden, arbetsplatser, begränsade områden och riskområden. Konceptet handlar till stor del om säkerheten vid in-/utgångspunkter till riskzoner för både personer och transporterad last. Storleken på öppningarna och skydd som begränsar tillgången till riskzoner kommer att uppdateras och specificeras mer exakt.
EN 619 strävar också efter att inkludera säkerhetskrav för ny teknik som introduceras i transport- och lagringssystem så som transportbilar, vertikala överföringsanordningar, golv- och hängconveyors och destinationskodade fordon.
Hur kan Axelent hjälpa till?
Axelent erbjuder mycket av den säkerhet som behövs för att säkerställa dessa miljöer: maskinskydd och dörrar, in-/utgångar, skyddsräcke för gångvägar och fallskydd vid entresol, samt lämpliga lås.
Till exempel kräver EN 528 att dörrarna som ger åtkomst endast kan öppnas utåt och detta görs bara möjligt från utsidan med en nyckel i låset, men däremot kan man när som helst utan en nyckel öppna från insidan.
Dessa krav uppfylls av våra olika X-It varianter däribland vårt elektroniska lås med frigöringsfunktion. En förreglingsbrytare måste dock alltid läggas till X-It-låset.
Relevanta standarder som du kanske vill kolla upp:
EN ISO 11161: 2010 - Integrerade tillverkningssystem - Grundläggande krav (för närvarande under översyn). Denna standard innehåller detaljerade krav och användbara tips om säkerheten för system som består av flera maskiner, robotar och transportörsystem. Det hjälper särskilt styrsystemsdesigners att säkerställa driftlägenas säkerhet, tillgång till riskzoner och felsökning/underhåll "i farten".
ANSI B11.20: 2017 - Säkerhetskrav för integration av maskiner i system. Även om detta är en amerikansk standard som inte är tillämpad i EU, så är den mer uppdaterad än nuvarande ISO 11161: 2010 och kommer därför att vara till hjälp för designers av IMS. Mycket av dess innovationer kommer att tillämpas i revisionen av ISO 11161.
ISO 3691-4: 2020 - Industritruckar - Säkerhetskrav och provning - Del 4: Förarlösa industritruckar och deras system. Denna nya standard behandlar också förarlösa robotvagnar som lyfter och transporterar gods mellan obemannade lagringsområden och orderplockning/idrifttagning av arbetsplatser.
EN ISO 24134: 2018 - Industritruckar – Tilläggskrav på automatiska funktioner på truckar
ANSI/ITSDF B 56.5: 2019 - Säkerhetsstandard för destinationskodade industrifordon och automatiserade funktioner för bemannade industrifordon
ANSI/RIA R 15.08-1: 2020 - Industriella mobila robotar - Säkerhetskrav - Del 1: Krav för den industriella mobila roboten
EN ISO 13482: 2014 Robotar och robotutrustning - Säkerhetskrav för icke-industriella robotar - Icke-medicinsk servicerobot
______________________________________________________________
1 Typ C -standarder innehåller säkerhetskrav för en viss produkt eller produktgrupp. För mer information om säkerhetsstandardernas struktur se länk till artikel: