We are Axelent - Lär känna Kurt Rosenberg

 

Kurt Rosenberg anslöt till Axelent-familjen i maj 2023 som Key Account Manager för våra agenter. Kurt har sina rötter i Sydafrika men bor numera i närheten av Karlskrona i Sverige. Läs om hans intressanta livs- och arbetsresa. 

 

Berätta lite om dig själv

"Jag är född och uppvuxen i Sydafrika och emigrerade till Sverige under Covid-pandemin i juni 2020. Jag bor för närvarande på en liten ö, nära Karlskrona i södra Sverige, med min fru Olga, två söner, Kingston och Jude samt min räddningshund, Bella.

Jag älskar utomhus- och havsliv och tycker om mountainbike, dykning, alpin skidåkning och båtliv. Jag har ett musikintresse och samlar på vintage och intressanta gitarrer (och spelar lite också).

Jag brinner för människor och mänsklig utveckling, både privat och i yrkeslivet, och ägnar mycket tid åt att förbättra mina färdigheter och kunskaper inom detta område."

 

Kan du berätta lite om vad du gjorde innan du började på Axelent?

"Efter att ha avslutat mina arkitektstudier arbetade jag inom designområdet i några år. Därefter vidareutbildade jag mig inom projekt- och byggledning. Efter att ha kvalificerat mig som dykinstruktör i slutet av 90-talet tillbringade jag 3 år som General Manager för en dykresort i södra Moçambique.

När jag återvände till Sydafrika började jag på Yaskawa Robotics på avdelningen för konceptdesign och försäljning och fortsatte mina studier med en examen i företagsekonomi och ledarskap. Senare tog jag över som verkställande direktör.

Jag arbetade för YASKAWA Robotics i Sydafrika från 2006 till 2020 och mer nyligen för Yaskawa Nordic i Sverige, som Customer Service Manager för de europeiska dotterbolagen, fram till 2021.

År 2022 tog jag ett sabbatsår för att studera professionell coachning, resa lite och bosätta mig i mitt nya hemland Sverige."

 

Hur länge har du arbetat med Axelent och vad är din roll?

"Jag började på Axelent i Hillerstorp i maj 2023, som Key Account Manager för våra agenter och partners i Central- och Östeuropa. Min roll är att förbättra de relationer vi har med våra partners och stödja dem i att växa sina marknader och förbättra försäljningsaktiviteterna i sina respektive territorier. Min roll är också att analysera vårt nuvarande partnernätverk för att fastställa dess styrka och värde för Axelent, och att stödja förändringar där det behövs.

 

Har du haft någon tidigare kontakt med Axelent? Kan du berätta lite om det?

”Jag känner till Axelent sedan mina många år på Yaskawa, eftersom Yaskawa Southern Africa var både kund och försäljningspartner för Axelent i Sydafrika. Vi har haft ett nära samarbete med verksamheten i form av Axelents försäljning och kundsupport”.

 

Vad gillar du mest med din roll, och vad är den mest utmanande delen av den?

”Eftersom jag känner starkt för personalutveckling ger min roll på Axelent mig möjlighet att fokusera på att utveckla och stärka våra relationer med våra agenter, för att bygga långvariga, ömsesidigt fördelaktiga partnerskap.

Jag känner stor tillfredsställelse över att få arbeta med så begåvade och motiverade människor på Axelent, som tar hand om sitt arbete men också om sin arbetsmiljö.

Mina utmaningar för närvarande är att anpassa mig till en svensk (och europeisk) kultur, språk och livsstil, men att ge det tid, ansträngning och energi kommer att lösa det mesta.”

 

När du fick möjligheten till den här rollen, hur kändes det för dig? Är det som du trodde att det skulle bli?

”Jag kände att detta var en spännande möjlighet att arbeta med ett företag som jag har beundrat i många år, där jag kunde använda min mångåriga erfarenhet för att stödja den framtida utvecklingen av Axelent på ett positivt sätt och vara en del av en fantastisk företagskultur.

Även om det fanns några områden som vi avsiktligt lämnade "oklara", är mina förväntningar på att arbeta med Axelent precis som jag trodde.”

 

Vad tycker du är roligast med ditt jobb på Axelent?

  • Fantastiska människor
  • Bra kultur
  • Bra arbetsatmosfär
  • Att vara en del av en växande organisation som tar hand om sin personal, sina kunder och miljön i allmänhet

 

Hur ser dina arbetsdagar ut?

”Eftersom jag arbetar mestadels från mitt hemmakontor har jag möjlighet att fokusera helt på mina agentuppgifter.

Mina dagliga rutiner innebär regelbundna diskussioner med våra agenter om order, erbjudanden, marknader, konkurrenter och allmänna affärsutvecklingsfrågor. Jag har regelbunden kontakt med Axelents sälj- och produktteam om kundprojekt och kundfrågor samt med marknadsteamet för att stödja agentutveckling och marknadsexponering.

Jag tillbringar vanligtvis 1 dag per vecka på kontoret i Hillerstorp för personliga diskussioner eller allmänna uppdateringar.

Eftersom jag ansvarar för cirka 19–20 agenter runt om i Europa är mitt reseschema ganska fullt och jag tillbringar ungefär en vecka varje månad på resande fot för att besöka dem.”

 

Om någon skulle fråga dig hur det är att arbeta på Axelent, vad skulle du säga?

”Om du letar efter ett företag som är troget sina grundläggande värderingar, har en fantastisk arbetsmoral, erkänner sina misstag och har en stark och tydlig vision om var det vill vara i framtiden, då är det här företaget du ska arbeta för.”

 

Kurt Rosenberg

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Om Axelent

Hur möter vi framtidens rekryteringsbehov inom tekniska yrken?

Att rekrytera till industrin och tekniska yrken är en utmaning idag. Vi har pratat med Cecilia Da...

We are Axelent – Russel Harris

Russel Harris har arbetat för Axelent i drygt 5 år. Hans första roll på företaget var som Europea...

Lär känna Håkan Lindell – vår nya CIO

”Min första prioritet är att få fortsätta, tillsammans med ett härligt IT-gäng – att utveckla båd...

Lär känna vår nya säljkoordinator Ida Rimark

Vi har ställt några frågor för att lära känna vår nya säljkoordinator Ida Rimark

Xperience

Besök vårt digitala showroom och upplev våra produkter i dess rätta miljö.