Lär känna Josefine Johansson som gör sin praktik på vår marknadsavdelning

Josefine Johansson tar snart examen i sin utbildning från Jönköping University inom Media- och kommunikationsvetenskap med inriktning på strategisk kommunikation. Under tio veckor gör hon sin praktik hos oss på Axelent. Läs om hennes studier, spännande delaktighet i JU World Solar Challenge och vad hon fått göra för projekt hos oss.

Vem är du?

  • Jag heter Josefine Johansson är 25 år gammal och bor i Jönköping. Jag kommer från början från Uddevalla eller närmare bestämt Bokenäs. Jag flyttade till Jönköping för cirka tre år sen för att börja studera. Innan dess har jag haft säsongsarbete på lite olika platser i alperna på vintrarna i tre omgångar.

Kan du berätta lite om dina studier?

  • Jag studerar Media – och kommunikationsvetenskap med inriktning på strategisk kommunikation. Just nu är jag inne på mitt sista år och tar examen nu till sommaren den 9 juni.

Hur kom du i kontakt med Axelent?

  • Jag är delaktig i skolprojektet – JU World Solar Challenge – men som går mer under namnet JU Solar Team. JU World Solar Challenge går ut på att ett team studenter från två fakulteter vid Jönköping University ska bygga en bil som drivs helt av solenergi. Den bil vi designat och just nu bygger helt från grunden kommer vi ta med oss till Australien för att i Bridgestone World Solar Challenge som är världens största och längsta race för soldrivna bilar.

    Projektet har funnits sedan 2013 så i år firar vi 10-årsjubileum. Jag själv anslöt till projektet i september 2022. Axelent är huvudsponsor i det här projektet vilket gjort att vi har haft återkommande kontakt i olika marknadsföringsfrågor. Jag fick då en bild av en arbetsplats med fin arbetsmiljö och en go känsla och sammanhållning. Jag upplevde också att det var en platt organisation där det var lätt att få kontakt över avdelningsgränserna. Så det sammantaget gjorde mig intresserad av att söka mig hit.

Kan du berätta lite om vad du gör för praktik/examensarbete här?

  • När jag sökte mig till Axelent fick jag kontakt med Susanne och Louise på marknadsavdelningen som hade ett erbjudande om det projekt som jag håller på med. Min uppgift är att jag ska lägga upp en kommunikationsplan med en årsplan på olika event som Axelent kan synas på för att skapa kännedom om Axelent hos unga och universitetsstudenter i närområdet. Det kan röra allt från närvaro på gymnasium, universitet, mässor men också i sociala kanaler. Jag tittar på vad det är Axelent behöver och hur målgruppen beter sig. Det har en betydelse för vilket innehåll man bör rikta mot respektive målgrupp. Vad tittar dem på? Hur gör dem det? Det har inneburit att jag också behöver göra en beteenderesearch. Det har varit lärorikt då jag själv ingår i en av målgrupperna. Det har gjort att jag fått egna aha-upplevelser kring mitt eget beteende i hur jag tar till mig budskap.

    Förutom denna undersökning gör jag även andra marknadsuppgifter på avdelningen, bland annat översätter de olika hemsidorna och arbetar med generellt innehåll. Jag har även precis börjat bli insatt i de olika sociala mediakonton som vi har och hur de hanteras.

    Jag tycker det har varit väldigt lärorikt att lämna ”tryggheten” i att representera skolan till att mer verka i en yrkesroll. Jag har ju genom projektet med solbilen fått erfarenhet av att ta kontakt med olika aktörer. Men nu får jag även använda de verktyg jag studerat i min utbildning, och använda det i verkligheten.

Vilken typ av yrke vill du jobba med när du är klar med studierna?

  • Jag vill lära mig ännu mer av innehållet i själva yrket. Det är en väldigt bred bransch även om jag fokuserat mina studier mer mot strategisk kommunikation. Så jag vill jobba med marknadsföring men har med min roll i JU Solar Team även fått upp ögonen för att jobba med event och mässor som en rolig del i yrket. Jag gillar att vara spindeln i nätet och få ihop den stora bilden i större projekt.

Vad är det med just det här yrkesområdet som lockat dig?

  • Jag har i stort sett alltid varit intresserad av mänskligt beteende över lag, men kände inte för att läsa till psykolog eller beteendevetare utan vill använda den kunskapen i något annat. I marknadskommunikation behöver du se sambandet mellan hur samma budskap kan ge så olika resultat beroende på hur man kommunicerar ut det. Det handlar mycket om att förstå hela förloppet. Det som jag också tycker är kul är att man alltid måste vara på tårna, det händer så oerhört mycket i den här branschen och det gör ju att yrkesrollen också ständigt förändras. Man måste hela tiden omvärldsanalysera, se trender, vad händer inom vårt område, vad är nytt? Att verkligen hänga med. Jag lockas också av att det är en så bred roll och att man ständigt får lära sig nytt. Man blir aldrig fullärd.

Vad har du fått för bild av Axelent?

  • Jag har fått en mycket positiv bild av Axelent som arbetsplats. Det enda negativa är avståndet då jag bor i Jönköping. Men det positiva överväger det. Jag känner att det är en välkomnande arbetsplats. Du får sitta var du vill på lunchen och alla visar ett intresse för vem man är och det behöver inte alltid vara arbetsrelaterade samtal. Man vill lära känna varandra. Jag gillar också öppenheten i hur vi sitter, och att man lätt möts där vi jobbar, då man kanske har frågor om olika saker.

    Det känns extra roligt att jag fick erbjudande om att få sommarjobba här. Vilket jag tackade ja till i stort sett direkt. Så efter examen är det dags att komma tillbaka till Axelent efter några veckors ledighet.

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Om Axelent

Celina Rösen gör sitt examensarbete inom Production Engineering och Management för Axelent Solutions på Axelent AB

Celina Rösen genomför en analys av produktionslinje, tidsstudier, identifiering av problemområden...

Hur möter vi framtidens rekryteringsbehov inom tekniska yrken?

Att rekrytera till industrin och tekniska yrken är en utmaning idag. Vi har pratat med Cecilia Da...

We are Axelent – Russel Harris

Russel Harris har arbetat för Axelent i drygt 5 år. Hans första roll på företaget var som Europea...

We are Axelent - Lär känna Kurt Rosenberg

Kurt Rosenberg anslöt till Axelent-familjen i maj 2023 som Key Account Manager för våra agenter....

Safety Design

Ta en titt på vår nya ritapplikation Axelent Safety Design - det enkla sättet att designa säkerhet.

Upptäck enkelheten med vår intuitiva ritapplikation, perfekt för att smidigt skapa säkerhetslayouter. Safety Design erbjuder ett omfattande utbud av produkter, från maskinskydd till skyddsräcke för fotgängare, som täcker alla aspekter av säkerhet i maskin- och lagermiljöer. Omfamna en säkrare arbetsplats med Safety Design, där säkerhet möter enkelhet.