Solbilen ”Axelight” visades upp på avtäckningsevent på JTH

Igår skedde den stora avtäckningen av årets solbil, ”Axelight” på JTH. Ett projekt som pågått sedan början av 2022. Axelent är huvudsponsorer och har följt projektet med spänning. Tävlingen i Australien går av stapeln den 22 oktober och teamet är taggade. Vi har intervjuat Josefine Johansson som är en del av marknadsteamet i JU Solar Team.

 

Avtäckning-solbilen

Hej Josefine, hur länge har ert solbilsprojekt pågått och hur länge har du varit delaktig?

Projektet i sin helhet startade 2013 och därefter har JU Solar Team producerat en bil vartannat år med undantag för 2021. Den bil som vi kommer tävla med i oktober började vi med för ca 1,5 år sedan, det vill säga i början av 2022.
Jag har inte varit en del av projektet från början utan gick med i september 2022 och har inte ångrat det beslutet en enda gång! Det är mycket jobb på alla fronter men man får så mycket kunskap och erfarenhet som är näst intill omöjlig att få bakom skolbänken.

Josefine-Johansson
Josefine Johansson

Vad har du för roll i projektet?

Teamet är, enkelt sagt, uppdelat i två grupper; marknad och bilbyggare. Jag är då en del av marknadsteamet och mina främsta uppgifter är att se till att alla är uppdaterade om vad teamet håller på med genom hemsidan, eventplanering och kontakt med tidningar och radio. Däremot hjälper alla i teamet varandra där det behövs oavsett om de är bilbyggare eller marknad.

Vad har varit den största utmaningen hittills i arbetet med solbilen?

Då ytterst få från teamet har tidigare erfarenhet om denna typ av projekt stöter vi dagligen på utmaningar och tankenötter som vi löser både enskilt och som grupp. Min största utmaning under arbetet har varit att arrangera det event där vi visar upp bilen för första gången. Jag har aldrig varit projektledare för ett event i denna skala förut, eller arrangerat något event överhuvudtaget.
Det är ju däremot lite detta som projektet går ut på, man ska få kännedom och praktisk erfarenhet om inte bara det man studerar utan även andra områden.

Hur mycket ser du fram emot racet i Australien?

Jag är supertaggad på att åka till Australien! Om man ska tro på de som har varit med i tidigare teams kommer det vara intensivt, både till arbete och värme. Det är detta som vi har jobbat mot i två år. Tävlingen går av stapeln den 22 oktober och slutar den 29 men vi i teamet kommer vara där flera veckor innan för att förbereda allt.

Kommer man kunna följa racet på något sätt?

Vi kommer försöka uppdatera våra sociala medier så mycket under racet men med tanke på att vi kommer spendera mycket tid mitt ute i Australiens ödemark kommer det vara begränsat med wi-fi. Vi sitter just nu och försöker komma på idéer på hur vi kan hålla alla uppdaterade på hur det går för oss och vi har ett par idéer som vi tror kan fungera.

Huvudsponsor-JU-Solar-Team
"Axelight"
Andreas-Lanz
Andreas Lanz, VD på Axelent Solutions höll tal

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Nyheter

JU Solar Team medverkade på event ”El för alla – alla för el”

I helgen var JU Solar Team som Axelent är huvudsponsorer till, på plats på eventet ”El för alla –...

Axelent sponsrar två unga talanger i STCC

Axelent sponsrar de två unga förarna Calle Bergman och Isac Aronsson i det nya teamet Exion Racin...

Kenny Hong och Moa Carlsson - Med sikte på VM-guldet i Thailand

Läs om Hillerstorpsbördiga Kenny och Moas VM-resa i extremsporten thai-boxning

Sponsring som gör skillnad

För Axelent betyder sport rättvisa, sammanhållning, spänning och känslor. Genom sitt stöd av lova...

Xperience

Besök vårt digitala showroom och upplev våra produkter i dess rätta miljö.