JU Solar Team

Följ deras resa genom Australien

Tävlingsdag 2

Nova Lumia i topp 7

Idag fortsatte tävlingen när vi begav oss mot Tennant Creek, den tredje officiella kontrollpunkten. Vi har klättrat till sjunde plats och gör stadiga framsteg.

Vi checkade in i Tennant Creek, som officiellt öppnade klockan 10:00 den 25 augusti, med en planerad starttid klockan 11:00 den 26 augusti. Tennant Creek ligger cirka 990 km från startlinjen i Darwin.

Nils Persson körde in till kontrollstationen med hjälp av Adam Wallin, som hjälpte till att placera solbilen så att den fick maximalt med solljus och energi.

Solbilen Nova Lumia vid en kontrollpunkt med öppet tak
Medlem av JU Solar Team vid en kontrollstation

Efter Tennant Creek gav vi oss återigen iväg med Kevin Lundström bakom ratten. Efter den andra kontrollen i Barrow Creek tog Ellie Brismar över ratten och körde i cirka 1,5 till 2 timmar innan vi hittade en plats att slå läger för natten.

Nova Lumia ligger för närvarande på sjunde plats i tävlingen.

Teamet fortsätter att göra ett enastående jobb – från kommunikation och konvojkoordinering till rekognosering, planering och körning.

Nova Lumia på väg under Bridgestone World Solar Challenge i den australiska vildmarken

Tävlingsdag 1

JU Solar Team har startat Bridgestone World Solar Challenge 2025

Den 24 augusti var det officiella startskottet för Bridgestone World Solar Challenge när JU Solar Team korsade startlinjen i Darwin på 19:e plats.

Äran att köra solbilen ut ur Darwin tillföll Nils Persson, som fullbordade den första etappen till Emerald Springs. Där gjorde teamet ett snabbt fem minuters stopp för att byta förare. Detta var inte ett officiellt kontrollstopp, utan ett nödvändigt byte inför den första kontrollpunkten i Katherine, en lång sträcka på 316 kilometer.

Från Emerald Springs tog Kevin Lundström över och körde bilen till det första kontrollstoppet i Katherine. Varje kontrollstopp varar i 30 minuter, vilket ger teamen möjlighet att byta förare, äta och vila, medan funktionärerna kontrollerar att solbilarna uppfyller tävlingsreglerna. Teamen måste också anlända inom den angivna tidsramen – Katherine var öppet mellan 11:00 och 17:00.

Solbilen Nova Lumia vid sidan av en väg med taket öppet
Medlem av JU Solar Team trycker på knappen ”start the time” vid en kontrollstation.

Efter Katherine tog Ellie Brismar över för dagens sista etapp och körde till Dunmarra Wayside Inn, dagens sista kontrollstation. JU Solar Team anlände före klockan 17:00 och säkrade en tiondeplats inför morgondagen.

När kvällen kom hann teamet ladda solpanelerna innan det blev mörkt, äta middag tillsammans och slå läger för natten. I morgon fortsätter resan – med Tennant Creek som nästa kontrollpunkt på det 3 000 kilometer långa äventyret från Darwin till Adelaide.

Nova Lumia korsar stjärnlinjen till Bridgestone World Solar Challenge i Darwin, Australien

Vecka 34

Kval, testkörningar och sista förberedelser i Darwin

Vecka 34 markerade de sista intensiva förberedelserna för JU Solar Team innan starten av Bridgestone World Solar Challenge.

Veckan började med en symbolisk is–möter–värme-fotografering tillsammans med de andra svenska teamen, arrangerad av tävlingen för att lyfta klimatfrågan och hållbarhet. Senare under dagen genomfördes en lyckad testkörning på Hidden Valley Raceway där bilen kändes stabil och snabb, för första gången testades även slalom.

På tisdagen genomfördes statisk scrutineering, där bilen godkändes på samtliga punkter - en viktig milstolpe! Dagen bjöd också på ett event om hållbarhet samt gemensam pizza i garaget för att fira godkännandet.

Solbilen Nova Lumia utför den dynamiska kontrolltesten ”figur 8”.
Medlemmar från JU Solar Team '25 står och pratar runt solbilen Nova Lumia.

Under onsdagen återvände teamet till Gunn Point för testkörning, men körningen fick avbrytas något tidigare på grund av ett tekniskt problem. Dagen användes också till säkerhetsgenomgång med tävlingens säkerhetsansvariga.

Torsdagen innebar ännu en testkörning, där laget även klarade det obligatoriska “figure-8”-testet utan problem. På kvällen deltog de i en BBQ arrangerad av Bridgestone Australia för alla tävlande team.

Fredagen, dagen före kvalet, inleddes med en längre testkörning på 120 km vid Gunn Point. På eftermiddagen fick Kevin provköra på Hidden Valley Raceway i förberedelse inför kvalet. Under kvällen installerades de sista solpanelerna och elteamet stannade kvar över natten för att säkra allt inför tävlingen.

Lördag morgon var det dags. Kevin körde kvalvarvet på 2:21:33 och fullföljde även slalom- och bromstesterna i den dynamiska scrutineeringen. När alla lag hade genomfört sina kval var det klart att JU Solar Team startar racet från plats 19. En fantastisk prestation och ett kvitto på teamets hårda arbete.

Dagen avslutades med lag- och mediabriefing samt de sista förberedelserna i garaget. Nu väntar nästa stora steg – racet mot Adelaide.

Solbilen Nova Lumia på racerbanan i Hidden Valley

Vecka 33

Finjustering, testkörningar och teammöten i Darwin

Efter ankomsten till Darwin fortsatte JU Solar Team sina förberedelser, nu med fullt fokus på testkörning, optimering och samarbete.

Den första dagen på Hidden Valley Raceway ägnades åt att organisera garaget och samla hela teamet tillsammans med solbilen Nova Lumina. Fokus låg på struktur och ordning, både för att skapa en lugn arbetsmiljö och för att säkerställa effektivitet under de kommande dagarna.

På tisdagen rullade bilen ut för sin första testkörning vid Gunn Point. Förarna övade vid olika hastigheter och vägförhållanden, samtidigt som viktig data samlades in. Dagen avslutades med en workshop och grillfest med teamet från Halmstad University Solar Team (HUST).

Tre medlemmar av JU Solar Team 2025 arbetar med solbilen Nova Lumia vid sidan av en väg i Australien.
Solbilen Nova Lumia i garaget i Hidden Valley, Darwin, med medlemmarna i JU Solar Team 2025 stående runt den och diskuterande.

Onsdagen delades upp mellan testkörning och förbättringsarbete. Medan vissa fokuserade på körningen arbetade andra med att fördela ansvar, planera och göra förbättringar på bilen. Tekniska problem med telemetrin gjorde att testkörningen avslutades tidigare än planerat, men tiden användes istället till felsökning och justeringar.

Torsdagen tillbringades helt i garaget, där elteamet genomförde simuleringar och åtgärdade problemen. En välbehövlig paus från körningen som gav resultat: bilen var redo för nästa test.

Fredagen inleddes med Nova Luminas första varv på racerbanan i Hidden Valley, där Kevin körde ett antal långsamma testvarv. Därefter följde längre körning på Gunn Point på tuffare vägar, med färre mekaniska problem längs vägen. Dagen avslutades med en grillkväll tillsammans med HUST och Chalmers.

På fredagskvällen anlände solpanelerna till bilens framsida. Den höga luftfuktigheten i Darwin gjorde installationen mer utmanande än hemma i Sverige, men modulerna fästes med lim och tätningsmedel. Samtidigt bjöd Eastern Sydney Solar Team på lunch, en mycket uppskattad gest som bidrog till lagandan.

Söndagen började med lödning och arbete med bilens aerodynamik. På eftermiddagen deltog teamet i Saltwater Ceremony, där Larrakia-folket välkomnade och välsignade deltagarna, en kraftfull och viktig upplevelse. Kvällen avslutades med fortsatt arbete i garaget och en lekfull stafett tillsammans med andra team.

Nästa vecka väntar teamfoton med de andra svenska teamen och teknisk kontroll. Förberedelserna intensifieras eftersom det snart är dags för start.

Två manliga medlemmar av JU Solar Team arbetar med att förbereda taket på solbilen Nova Lumia för solpanelerna.

Week 32

Mot startlinjen i Darwin

JU Solar Team lämnade Adelaide tidigt på morgonen den 4 augusti och påbörjade sin långa resa norrut mot Darwin. Första natten tillbringades i Ingomar North, djupt inne i det australiensiska inlandet. På vägen dit stannade de vid flera intressanta platser, bland annat vid den rosa saltsjön Lake Bumbunga.

Med hjälp av både radio och Starlink höll konvojen kontakt, och när något behövde lagas – allt från taktält till släp – hjälptes alla åt. Första nattens campingplats saknade helt bekvämligheter, bara öppen himmel och orörd natur. Temperaturen sjönk till kyliga två grader under natten, och efter lite svetsarbete på släpet var den första etappen avklarad.

Drönarbild över en av JU Solar Teams campingplatser
Hela teamet samlat framför skylten i Coober Pedy, Australien

Nästa dags mål var rastplatsen vid Finke River, med ett stopp i opalgruvstaden Coober Pedy längs vägen för att öva på ett av tävlingens obligatoriska kontrollstopp. Under ett tankstopp fick de dessutom syn på några nyfikna emuer. Den kvällens campingplats var mer bekväm, med bord, rinnande vatten och toaletter.

Den tredje dagen passerade de Alice Springs och fortsatte mot Elliott för den sista natten i outbacken. Fler kontrollstopp tränades in, och tältplatsen omgavs av röd ökensand. Nätterna visade sig vara svalare än väntat, medan dagarna bjöd på behaglig värme.

Från Elliott började den sista etappen mot Darwin. De anlände på eftermiddagen den 7 augusti och ordnade en garageplats för solbilen och utrustningen, och satte genast igång med förberedelserna inför nästa dags tekniska besiktning.

Under inspektionen dagen därpå kontrollerades allt från lampor och mekanik till svetsfogar och bromsar, och bilen blev godkänd. Deras garage låg dessutom precis bredvid fjolårets vinnare, Innoptus, vilket gav extra motivation. Eftersom testkörning inte var tillåten under helgen passade teamet på att utforska Darwin innan träningen drog igång på allvar.

Solbilen Nova Lumia i garaget i Darwin

Vecka 31

Förberedelser i Adelaide

På Axelent är vi glada över att få följa den fantastiska resan som JU Solar Team gör, nu när deras äventyr i Australien har börjat. Efter avresan den 22 juli landade teamet i Adelaide och tog sig direkt till Axelent Australien, där de haft sin bas fram till den 3 augusti.

Kort efter ankomsten fick de sin släpvagn för solbilen och utrustningen men den saknade täckning. Teamet löste snabbt problemet genom att bygga ett skydd med fyrkantsrör i stål, en svetsad ram och en presenning för att skydda allt från regn och damm. Under de första dagarna fokuserade de på att organisera hur solbilen och utrustningen skulle packas i släpet, bygga skyddet och sätta upp antennstrukturer.

Den 28 juli tog teamet emot sin solbil, Nova Lumina, som anlände med lastbil på eftermiddagen. Med hjälp av Axelent Australia och en truck gick avlastningen smidigt, och bilen var i gott skick.
Även taktälten anlände med lastbil, och tack vare Axelent Australias hjälp kunde de snabbt lastas av och monteras på bilarna. En gemensam lunch utanför verkstaden blev ett härligt tillfälle att umgås och stärka samarbetet.

JU Solar Team är uppdelat i olika undergrupper med specifika ansvarsområden. El-teamet har arbetat med batteriet, solpanelerna och den strategiska planeringen inför tävlingen och resan upp mot Darwin. Mekanik-teamet har fokuserat på att organisera och täcka släpet, finslipa detaljer på solbilen samt förbereda konvojen – inklusive att montera antennerna säkert. Teamets projektledare har samordnat allt, säkerställt att varje grupp följer sin plan och hanterat logistik såsom frakt och dagliga rutiner.

Från snabba problemlösningar till nära samarbete har JU Solar Team visat imponerande engagemang, och vi är stolta över att vara en del av deras resa.

Axelent Safety Book - Let's Talk Safety

Säkerhetsstandarder är komplexa - men att förstå dem behöver inte vara det.

Vår nya podcast delar upp viktiga ämnen i korta, lättillgängliga avsnitt som baseras på verkliga säkerhetsutmaningar. Oavsett om du pendlar, arbetar praktiskt eller bara vill hålla dig uppdaterad - det här är säkerhetskunskap som passar din dag.