X-Guard säkrar flyg- och rymdindustrin

NLR utvecklar innovativa och heltäckande lösningar för de komplexa utmaningar som möter flyg- och rymdindustrin. Verksamheten täcker hela spektrumet av forskning, utveckling, testning och utvärdering, från validering och verifiering till kvalificering, simulering och utvärdering. NLR överbryggar gapet mellan forskning och praktiska tillämpningar och arbetar för både regering och industri såväl inom Nederländernas gränser som utomlands.

NLR-Netherlands-Aerospace-Centre-uses-Axelent-X-Guard.jpg)

 

 

Stefan Grudelbach Axelent NetherlandsExempel på arbeten i NLR-laboratoriet

Stefan Grudelbach, säljare, Axelent Netherlands B.V:

”På en del flygplansmodeller har huvudlandningsstället ett stag som är tillverkat av kolfiber. Kolfibern flätas av tunna dragna trådar i den flätningsmaskin som du ser bakom X-Guards plastväggar.

Det är endast prototyptillverkning som sker i maskinen. NLR konstruerar och testar flygtekniksprodukterna tillsammans med tillverkare som Fokker, Boeing, Airbus och Lockheed Martin.”

Axelents produkter i NLR-laboratoriet

”Arbetet på NLR-laboratoriet bedrivs enligt renrumsprincipen med låga halter av damm, luftburna partiklar och kemikalier. Av den anledningen valde vi X-Guardväggar i plast för så liten dammansamlingsyta som möjligt. Väggarna kommer också till sin rätt när slutkonsumenten vill kontrollera sin produkt i laboratoriet eftersom de skapar fri sikt. Att väggarna dessutom bidrar till ett väldigt rent och exklusivt intryck är en bonus.

Höjden på maskinskyddet är 2 300 mm, men i framkant av maskinen valde kunden lägre höjd (1 400 mm) för att enklare kunna överblicka projektet och flätningsprocessen. Stolparna är 50x50 mm i standardfärgen gul (RAL 1018). I framkant placerade vi även dörren försedd med haklås.”

X-Guard ser till att maskincellerna får arbeta ostört

”Flätningsmaskinen kommer att skötas av en enda person och han är välutbildad i riskerna med maskinen. Av den anledningen valde kunden att inte förse dörrarna med någon form av brytare.

Som jag tidigare nämnt kommer kolfiberprodukterna att hanteras för hand i den första maskincellen (flätningsmaskinen). I den andra cellen pågår olika helautomatiserade processer. I den första arbetar en robot med att plocka upp kolfiberremsor. I den andra formar en infraröd värmare med hjälp av vakuumteknik kolfibern till önskad form. Denna till synes enkla process ger kolfibern en enorm hållfasthet.”

Komplett maskinsäkerhet på tre dagar

”NLR-projektet delades in i två faser. Del ett bestod av att säkra robotcellen med hjälp av X-Guard. När allting var igångsatt och fullt fungerande påbörjade vi säkerställandet av flätningsmaskinen. Att montera hela projektet tog oss totalt tre dagar.”

NLR logotypeFakta | NLR

NLR – Netherlands Aerospace Center är ett marknadsledande centrum för flygteknisk forskning.

Företaget har rötterna i Nederländerna, men arbetsfältet är hela världen. NLRs mission är att bidra till att göra flygtrafiken ännu säkrare, effektivare och mer hållbar i Nederländerna, i Europa och runt om i världen.

Antal anställda: 600.

Grundat: 1937.

» nlr.org

Vill du hellre läsa X-News i PDF-format?

Läs hela X-News här! 

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och X-News 2017

18 dec 2017 • X-News 2017

Made in Hillerstorp. Born Global

För er som är intresserade av kinesisk astrologi så är år 2017 Tuppens år. Detta år sägs vara ska...

18 dec 2017 • X-News 2017

Stämningsfull vinter

En stämningsfull vinter önskar vi på Axelent.

18 dec 2017 • X-News 2017

Axelent Spain växer med raketfart

Axelent Spain, S.A.U har för tillfället en mycket positiv utvecklingskurva och har därför förstär...

18 dec 2017 • X-News 2017

Ökad lagerkapacitet för att möta kundernas efterfrågan

BMI Axelent är beläget i Saint Romain de Colbosc, en liten ort nära Le Havre vid franska Normandi...