Underkapitel 4.4
Transportssystem
I detta kapitel kommer du att lära dig om typiska faror som är förknippade med olika typer av transportssystem och hur risker kan minskas med hjälp av skyddsanordningar, områdesavgränsning och konstruktionsprinciper baserade på EN 619. Kapitlet beskriver också strategier för säker åtkomst vid underhåll och lyfter fram kritiska zoner där extra skydd krävs.
Förstå säkerheten vid transportörer
Transportsystem finns i många olika typer: bandtransportörer, rulltransportörer, kedjetransportörer, undergolvskedjetransportörer, plåttransportörer, korgtransportörer, takmonterade transportörer, spårbundna transportörer och många fler.
Många transportsystem är konstruerade för att vara ”inneboende säkra”, det vill säga att de medför inga eller endast små kvarvarande risker och kan därför drivas utan ytterligare skyddsanordningar. Men säkerheten beror också på lasterna, typen av transportör och dess gränssnitt med annan maskinutrustning.
En omfattande säkerhetsstandard för detta är EN 619. Denna standard är hittills oslagbar jämfört med andra standardiseringssystem. ASME B20.1 för USA ställer liknande krav men är inte lika heltäckande. Nedan lyfter vi fram några av säkerhetsriskerna och strategierna för att hantera dem.

Hantera åtkomst- och gränssnittsfaror
Automatiserade lager kräver ofta att personalen korsar maskinområden, oavsett om det är för att förflytta sig mellan zoner, få åtkomst till andra system eller utföra underhåll. Gränssnitt och åtkomstpunkter medför allvarliga säkerhetsrisker om de inte är korrekt skyddade.
In- och utgångar vid gränssnitt till annan maskinutrustning, liksom personalens korsningspunkter, kan innebära betydande risker (se avsnittet om ”Fasta automationssystem” ovan för typiska risker och lämpliga skyddsåtgärder). En annan vanlig risk i stora automatiserade anläggningar är relaterad till auktoriserad eller oauktoriserad åtkomst till farliga områden, ofta kallad ”helkroppsåtkomst”.
Tekniker som går in i sådana områden för felsökning eller underhåll måste skyddas, även när närliggande delar av systemet fortsätter att vara i drift. Oavsiktlig igångsättning av maskindelar kan orsaka allvarliga skador eller till och med dödsfall om adekvata säkerhetsåtgärder inte finns på plats.
e.

Snabbguide
Viktiga krav och gränsvärden för in- och utgångar i transportsystem och S/R-maskiner*
Viktigt: Kläm- och krossrisker anses vara eliminerade om kraften som utövas av lasten är < 150 N. Om detta värde överskrids, eller om det finns risker från maskinens rörliga delar, installera skyddsanordningar.
Skyddsstängsel:
- Höjd: min. 2000 mm (även mellan begränsat område och farozon) för att förhindra att man klättrar över.
- Avstånd mellan nederkant och golv: max. 240 mm, t.ex. för rengöring eller borttagning av laster (minsta säkerhetsavstånd till farozonen blir då 850 mm).
- Om skyddsstrukturen vid in- och utgångspunkter är < 1000 mm hög: måste horisontellt säkerhetsavstånd till närmaste risk vara minst 1400 mm.
- Maximal storlek på in- och utgångar för att de inte ska anses tillåta ”helkroppsåtkomst”:
180 x 300 mm.
240 x 240 mm.
800 x 800 mm. - Maximalt gap mellan transportnivå och öppningens övre kant: 500 mm.
- Säkra avstånd mellan rörliga laster och fasta objekt, om öppningen är större än ovanstående:
Full body: 500 mm.
Endast armar: 120 mm.
För alla värden > 120 mm och upp till 500 mm: ytterligare skydd krävs (nät, mattor eller lutande plattor som förhindrar stående och gång) - Dimensioner på tunnel runt transportörens in-/utgångspunkt om utrymmet ovanför transportnivån överstiger 500 mm:
Max. 600 mm high, tunnellängd min. 800 mm.
Max. 800 mm high, tunnellängd min. 1000 mm.
Max. 1000 mm high, tunnellängd min. 1200 mm.
* Informationen baseras på EN 619, EN 528 och ANSI B11.0, B11.19.

Skydd av transportörer
Utöver en inneboende säker design kräver de flesta transportsystem ytterligare skyddsåtgärder för att minska risken för skador.
Exemplen nedan visar vanliga skyddslösningar baserade på EN 619 och branschens bästa praxis.
Typiska skyddsåtgärder inkluderar:
- Skyddsstängsel med låsta dörrar
- Ljusbarriärer, laserskannrar eller kontaktmattor
- Barriärer som förhindrar åtkomst till farliga områden (t.ex. fotgängarbarriärer, lutande plattor, skumblock)
- Inhägnader eller ”tunnlar” runt transportören (se avsnittet ”Kunskap i korthet” ovan)
Om öppningen ovanför transportnivån är högre än 500 mm krävs åtgärder för att förhindra att personer går eller kryper ovanpå eller över transportören.
Lämpliga alternativ inkluderar:
- Ljusgardiner, tryckkänsliga mattor, automatiska grindar med muting eller svängdörrar
- Konstruera transportörer så att avståndet mellan fasta och rörliga delar är mindre än 120 mm
- Hålla ramvidder under 40 mm
- Använda kedjor som är smalare än 40 mm för att förhindra att man kliver på dem
- Installera fasta skydd, nät, mattor, lutande plattor eller takformade profiler längs transportören
- Använda mattor mellan kedjor på kedjetransportörer
Se EN 619 för fler detaljer.

Klassificering av riskområden enligt EN 619
Säker åtkomst för felsökning, underhåll och igångsättning efter insatser bör säkerställas genom ett väl genomtänkt ”områdeskoncept” med lämpliga skyddsanordningar.
EN 619 presenterar ett koncept med fem olika områden som representerar olika risknivåer:
- Allmänt område (låg risk) – områden som kan besökas av allmänheten, till exempel bagageutlämningen på en flygplats.
- Arbetsplats (låg risk) – platser där personal plockar eller packar varor (undantagna är felsökning, rengöring, underhåll eller reparation, som sker i begränsade områden).
- Trafikområde (medelrisk) – åtkomligt utan att öppna eller ta bort ett skydd eller aktivera andra säkerhetsanordningar.
- Begränsat område (medel till hög risk) – endast kvalificerad personal får gå in, för underhåll, felsökning och reparationsarbete.
- Farligt område (hög risk) – här kan personer utsättas för fara under drift av olika typer av transportsystem.

Val av skyddsåtgärder utifrån områdestyp
Om ett områdeskoncept införs måste områdena vara tydligt avgränsade. Begränsade och farliga områden får endast nås genom att öppna eller ta bort ett skydd, eller genom att aktivera andra säkerhetsanordningar.
- Begränsade områden
Använd skyddsstängsel som är minst 1400 mm högt. Tillträdesdörrar ska vara självlåsande och självstängande. De behöver inte vara låsta med interlock, men måste kräva nyckel från utsidan och kunna öppnas utan nyckel från insidan. Ingångar måste vara minst 1000 x 1000 mm stora. - Farliga områden
Använd skyddsstängsel som är minst 2000 mm högt. Golvgap bör inte överstiga 240 mm (endast om det behövs för rengöring), helst 180 mm eller mindre. Tillträdesdörrar måste vara interlockade, skyddslåsta eller utrustade med nyckelöverföringssystem. Följ driftslägeskraven i EN 619. - Trafikområden och arbetsstationer
Använd fotgängar- eller varningsbarriärer för att hålla människor borta från transportörens driftzoner.
Som alternativ till skydd kan du installera optoelektroniska säkerhetsanordningar:
- Om personer förväntas gå på rull- eller kedjetransportörer antas en närmarhastighet på 800 mm/s (EN 619).
- I övriga situationer används EN ISO 13855 eller ANSI B11.19 (USA) för att bestämma närmarhastighet och säkerhetsavstånd.
