Underkapitel 4.5
Manuella arbetsstationer och lagertrafik
Detta avsnitt fokuserar på säkerhetsutmaningar vid arbetsstationer och i gemensamma trafikzoner inom lager. Du får lära dig om vanliga riskscenarier med bemannade truckar, automatiserade fordon och fotgängarrörelser, samt utforska effektiva strategier för att minska olyckor genom fysiska barriärer, fallskydd och en strukturerad separation av människor och maskiner.
Risker i delade trafikområden
Lager, även om de är högt automatiserade, har sannolikt åtminstone några arbetsstationer för orderplockning och paketering. Dessa är alltmer direkt kopplade till automatiska system och fordon.
AGV:er och IMR:er gör i grunden trafiken säkrare tack vare sina närvarosensorer. Men i de flesta lager är bemannade industrifordon fortfarande vanliga och blandas ofta med automatiserade fordon och fotgängartrafik.
Kombinerat med detta uppstår betydande olycksrisker. Nyare statistik visar att även om antalet olyckor minskar långsamt, inträffar fortfarande tusentals olyckor med industrifordon varje år, varav några med dödlig utgång.

Hög-riskområden i lager med blandad trafik
Arbetsstationer och intern trafik medför risker, särskilt i följande områden och situationer:
- In- och utgångar för automatisk maskinutrustning som gränssnittar med arbetsstationer
Kross-, kläm- och insugningsrisker från rörliga maskindelar och laster - Trafik med bemannade industrifordon nära arbetsstationer
Kollisioner med arbetare, särskilt i befintliga installationer (brownfield) med begränsat utrymme
Stöt- och krossrisker från vältande laster - Orderplockstationer (varor till person, person till varor)
Olika risker från fasta automationssystem
Kvarvarande risker från AGV:er och IMR:er samt deras tillhörande hanteringssystem - Blandning av fotgängare och fordonsrörelse (både autonoma och bemannade)
Kollisioner - Arbetsplatser på höjd i flerplansinstallationer
Fallrisk.

Skyddsanordningar för lagerutrymmen med blandad trafik
Lösningarna för säkerhet i AGV- och IMR-applikationer har redan diskuterats i avsnittet “Mobila autonoma maskiner” ovan, och de för säkerhet vid in- och utgångar i avsnittet “Fasta automationssystem”.
Tillämpning av områdekonceptet som förespråkas av EN 619 kommer att leda till förbättrad säkerhet vid arbetsstationer nära transportörer (jämför avsnittet “Transportsystem”). Men vad kan göras för att öka den allmänna trafiksäkerheten?
Använd:
-
Gångbarriärer med självstängande grindar för att separera…
…gångvägar från körbanor avsedda för fordonstrafik; detta är en bra idé även om fordonen (främst) är autonoma, eftersom det minskar störningar från människor och därigenom förbättrar effektiviteten.
…arbetsstationer nära trafikleder eller områden med hög trafik; lägg till stötfångarskydd nära golvet för att säkerställa att arbetare inte kan träffas av fordon. -
Stötbarriärer…
…för alla typer av känslig eller kostsam utrustning, längs byggnadens perimeter och för att skydda lagringsställ. -
Fallskydd i form av…
…räcken på arbetsplattformar mer än 500 mm ovanför golvet.
…stängsel med handledare på mellanplan, gångvägar och arbetsplattformar där det är möjligt att nå in i farliga automatiserade system.
