Christian Souabe)

 

    

Möt Christian Souabe, Vd BMI Axelent Frankrike

Året var 1991 och Christian Souabe var inte helt nöjd. Han arbetade som export chef på ett företag med tidskrävande projekt och svårsålda lösningar, och letade efter snabbare produkter att sälja. Distributören på företaget han jobbade för hade etablerat sig i Holland och han och Christian hade börjat diskutera strategier. Distributören berättade att han kände någon som just höll på att starta upp ett företag som kanske kunde vara intressant.

– Distributören introducerade mig till det sju månader gamla bolaget Axelent, som på den tiden bestod av fyra personer.
Jag träffade Helge Axelsson, Johans pappa, och Folke Axelsson, Stefans pappa, och vi signade ett avtal mellan min dåvarande arbetsgivare och Axelent, för Frankrike, Spanien och England.

Företaget som Christian arbetade på började sälja Axelents produkter. Det gick ganska bra, men efter två år, 1993, devalverade Finansdepartementet den svenska kronan, vilket gjorde att priserna steg. Det ledde till problem med försäljningen.

– Jag hade gett mitt ord till Folke att jag skulle göra allt i min makt för att utveckla försäljningen av deras produkter. Men företaget som jag jobbade med bestämde sig för att de skulle tillverka likadana produkter själva. Så jag valde att lämna dem.

Christian, som då var 26 år, startade sitt eget företag. Men redan efter tre, fyra
månader fick han ett samtal från Folke som sa: ”Christian, du hade rätt. De har kopierat våra produkter och nu har vi förlorat alla våra distributörer runt om i
världen – i Frankrike, Spanien och England. Kan du göra något? Är du intresserad av produkten i Frankrike?”.

– Jag sa ja direkt och övertygade distributören även i Spanien att inte köra på konkurrentens produkter utan att fortsätta med Axelent. Samma sak i England. Så jag blev en agent för Axelent. Det här var 1994, och sedan dess har vi arbetat ihop.

Det har varit en lång resa för Christian Souabe och Axelent. Lång och spännande, enligt honom själv.

– Vi har deltagit i produktutvecklingsseminarier, presenterat idéer och marknadsanalyser. 1994 kom vi med inspelet att marknaden rörde sig mot maskinsäkerhet. Då hade Axelent inga produkter inom det segmentet, de första kom 1996. Det var väldigt spännande att vara med och utveckla det. Mycket av konkurrensen då var inom lokalt smidesarbete, de gjorde superstarka pålar och paneler. Easyguard, Axelents första produkt inom segmentet, var väldigt lätt. Sedan dess har hela sortimentet blivit lätt, men Easyguard låg verkligen i frontlinjen.

Christians team blev involverade i produktutvecklingen, de generade idéer och pushade ledningen framåt.

– Det har varit väldigt spännande att se bolaget röra sig framåt med sådan enorm fart. Under några år låg tillväxten på 25 procent, det var fantastiskt. 

Den största yrkesmässiga utmaningen för Christian genom åren har varit strävan och målet att växa. Sedan 2000 har Axelent i Frankrike ökat sin omsättning från 1,8 miljoner Euro till 10,5 miljoner Euro och har tack vare hårt jobb lyckats ta en marknadsledande position.

– 2008 gick vi om vår största konkur-
rent och sedan dess har vi varit den ledande aktören på marknaden. Det är en utmaning att år efter år hitta energin för att behålla den positionen. Och att hitta nischmarknader. Vi måste lyssna noga på varje potentiell kund och ha ett brett erbjudande till slutkunden. Vi har varit tvungna att förstå hur man gör när man leder marknaden och hur man får till ökad tillväxt, säger Christian.

Varje år sätter de upp nya mål och försöker förstå vilka verktyg de behöver för att nå dit.

– När jag började arbeta satt jag på mina föräldrars vind. Sedan flyttade jag till en hyrd lagerlokal i Le Havre. 2001 byggde vi vårt första egna lager. 2015 byggde vi en lokal som rymmer minst 20 personer. Sådana milstolpar har betytt mycket.

Christian berättar att de nu har utsett en medarbetare som ansvarar för att alla ska trivas på jobbet, så att de kan få till en bättre kommunikation med de anställda.

– När folk lämnar företaget måste du anställa nya, hitta strategin för framtiden och resurserna att motivera alla. När företaget växer ställs du inför den svåra utmaningen att behålla företagets själ samtidigt som du måste hitta nya idéer och vägar framåt.

Företaget är mycket större nu än för 15 år sedan och personalen har förändrats, säger han. Det finns ett större åldersgap och folk har varit på plats olika länge. 

– Vi har en kärna på fyra, fem personer som har arbetat ihop 20 år eller mer. Inom kärntruppen har vi upplevt glädje och sorg, nära har dött, barn har fötts, folk har gift sig… Vi vet så mycket om varandra. Andra har varit här i sex månader och har inte historien i sig. Hur synkar man dem? Vi vill få till en bättre kommunikation, lys-snar in folks förväntningar och önskningar. Den unga generationen bryr sig inte bara om lön – de vill äga projekt och vara delaktiga i företagets väg framåt. 

Av de händelser som har utmärkt sig mest under åren nämner Christian första gången han träffade Folke och Axelent; när Christians distribution slogs ihop med Axelent 1999, samt lanseringen av X-Guard.

– Personligen blev jag också väldigt påverkad när Folke dog. Folke var en stor humanist, gav väldigt bra råd och uppmuntrande folk. Han var min mentor och vi hade stor respekt för varandra.

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Artiklar

8 jul 2021 • Artiklar

7 utflyktsmål nära Hillerstorp

Magiska Småland är fylld av spännande platser. I trakterna runt Hillerstorp finns en mängd roliga...

29 jan 2021 • Artiklar

Att möta kundernas behov av snabbhet, pålitlighet, flexibilitet och kvalitet

Världen förändras i en allt snabbare takt och digitalisering, miljö och teknologiska framsteg sät...

21 dec 2020 • Artiklar

Ett globalt varumärke - i 30 år och många år framöver

Året närmar sig sitt slut och det är dags att sammanfatta 2020. I år har jag fått en ny utmaning...

26 okt 2020 • Artiklar

Världsaktören från Hillerstorp

Born global har varit Axelents paroll sedan starten 1990. Och globala har vi blivit. Idag har Axe...